-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta kedua-dua ibu bapa ku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta kaum kerabatku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta guru-guru ku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta sahabat-sahabatku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta umat Islam terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cintaku kepadaMu-
<3<3<3
-ISLAMKANLAH JIWAKU-

~AAMEEN..AAMEEN..AAMEEN..~

Friday, August 27, 2010

cam x caye jeh..

salam malam 18 romadhon..

subhanallah dah lepas 1/2 bulan rupanya kita dah berpuasa..bersyukur kepadaNya kerana msh lg diberi kesempatan menjalani ibadah puasa ini dgn aman damai...wah singkat je rase..dh nk raye pon..puasa pon dah nk abis..bersedih bg mereka yg soleh kerana bulan ramadhon hampir melabuhkan tirainya..bila tiba malam 15 ramadhon maka solat sunat witir yg ke-last itu dibaca doa qunut..

kemarin ada iftor jama'ie bersama kelab remaja kg kutan iaitu kg ku..kelab remaja ini hanya untuk pompuan..bg aku bukan klb remaja tp klb pompuan..sbb bdk2 kecik sekolah rendah pon ada dtg..hoho..ajin sungguh adeq2 ni..majlis usrah juga diadakan sementara menunggu azan maghrib berkumandang sempena santapan rohani.x ku sangka rupanya bekas ustazah aku thun lps yg bg ceramah ni..menarik sungguh ceramahnya..

beliau amat menitikberatkan ttg aurat wanita..perhatian bg wnita sila jg aurat anda~sesungguhnya kebanyakkannya kaum wanita lah menjadi isi api neraka..dari tadika lg sdh kita diajar dan diasuh bgaimana menutup aurat dgn sempurna iaitu seluruh anggota badan kecuali muka dan kedua-dua tapak tgn..ingat ye kaumku..aku amat menyayangimu..jgn kau biarkan auratmu terdedah dan dipandang oleh lelaki ajnabi(bukan mahram)..lagi2 rambutmu itu..jgn biarkan rmbutmu itu dipenuhi kelemumur krn pndgn lelaki ajnabi..syampulah rambutmu itu dgn menutupinya sentiasa..tutuplah dgn apa skali pun asalkan ia tertutup..sesungguhnya rambut itu mahkota kita.xpe slow2 belajar menutup aurat..jika hari ini anda tidak biasakan diri memakai tudung,maka cubalah hari ini.yg penting tudung mesti labuh menutupi dada..lapangkan pintu hatimu untuk menerima dan mentaati perintahNya yg maha pemurah lagi maha mengasihani..jika hari dirimu belum memakai sarung kaki scra istiqomah kecuali kat sekolah..maka cubalah apabila mahu kluar umah..dan begitulah seterusnya shingga kamu berjaya menutupi aurat dgn perfect! be a good muslimah!jdilah muslimah sejati..kitalah kaum yg paling senang nk msuk syurga n plg senang jg nk msuk neraka..so,peluang dah tebukak luas untuk kita..jd,,sama2 lah kita usaha untuk ke syurga..insyAAllah kita boleh!aameen3..

pabila dah hampir azan,kami semua sama2 menghidangkan makanan yg simple namun penuh keikhlasan dan kasih sayang yg mana makanan itu dimasak oleh air tgn guru2 pembimbing kami..terima kasih guru kerana bersusah payah membuat majlis ini dan menjemput kami untuk berkumpul bersamamu wahai golongan yg solehah..cikgu jawahir(guruku semasa aku tadika dahulu..beliau msih sihat walafiat..alhamdulillah..ustazah rohani(we cik) iaitu auntie my best fren..n ustazah2 muda..semua guru2 ini nak sangat kami jdi pelapis yg dapat di tauladani,yg berkeyakinan tinggi dan mempunyai jati diri yg kuat serta menjadi muslimah yg benar2 sejati dan realiti bukan muslimah ilusi atau fantasi..insyAALLah ustazah kami akan usahakan..

pastu,,kami mulakan berbuka dgn membaca doa..minum air dulu..dahaga2 bangat..hihik..pastu solat berjema'ah bersama..then pulang..................

xkusangka tanpa dirancang aku dan sahabat2 tergerak hati nk g semayang terawih kat masjid..nasib baik masjid dkt je..tp lau jln kaki mmg xlarat..kene la naik transport..moto la.lps tu bermulalah kitorang bereenam berangkat dgn menaiki kereta BMW versi motorsikal ke masjid kutan..heheh...

aku,anis,waddah,k.ngah aisyah,k.long izzatie,dan r-yah pda wktu itu sdh pon berada di masjid..

anis:"eh joloko(betulke) kito duk kat masjid nih??cam x caye je..eh ore mimpi kah ni?" Dia bertanya kpd ku..

pappppp!!

satu tamparan gurauanku hinggap di pipinya..haha..x kuat pon..tamparan manja jeh..hihik

aku:"sero dop??(rasa x)

dia pon tersengih.."hehe,,rasalah"..aaa bagus,so realiti lah nih cik anis oii..kuikui..

sbenarnya khabar berita gembira g smyang kat masjid nih membuat aisyah,r-yah n izati tercengang-cengang..sbb sblum itu ajatnya nk g smayang kat balasoh(surau) berdekatan je..balasoh bukan belasah yeee...huhuhuhu

pastu,,aku pulak yg tnya anis soklan yg sama..lalu dia pon membalas dgn melakukan perkara yg sama spertimana aku telah lakukan kpdnya..haha...adeiihhhhh...... sbb aku memang rasa mcm xpercaya..dahla first time kuar naik moto bersama g smyang nye pulak kat masjid..itulah saat2 paling manis kitorang berenam..xkan ku lupakan kisah ini..ini merupakan kenangan yg terindah dlm hidupku..whai shbat engkaulah pembakar smgt ku ketika aku lemah..sungguh,,bila sengsorang diri ini rasa amat lemah dan malas nk terawih..bila ade sahabat yg mendampingi,,scara otomatik aku jd rajin dan amat bersemangat..bila rase mengantuk mase terawih,,sahabatku itu mengetuk-ngetuk diri ku agar tidak naik ke pangkat general n tergeneral(tertido)..hihi..

sahabat2ku:"keno tulis dalam diari nih..perkara yg x pernah berlaku dlm idup kita berenam g smyang bersama kat masjid.." lbh kurang mcm tu lah..haha mesti2 tulis..nah,skarang aku dah tuliss..kuikui..

haiihhh..memang lah aku dah berkawan dgn sahabat yg betul,,yg mengingatkan aku kpNya..alhamdulillah xterhingga...ya Allah aku sgt bersyukur kerana engkau pertemukan kami ..masing2 antara kami adalah form 3-form 5..kerna ilmu kita bertemu..ade jgk kerana nk main game kita dipertemu..keh3..teringat pulak nostalgia masa jd budak2 dulu..main besbol,bola katok,bola bayang n mcm2 lagii..hihik..seronoknya..rasa cam nk jd budak smula..kan bagus dpt undur balik ke masa silam..namun kita xkan termampu untuk menggapainya semula keran ia amat jauh..

pernah imam al-ghazali berkata kepada anak2 muridnye "benda yg paling jauh di dlm hidup kita adalah masa silam..masa itu bukan ibarat emas..tapi masa itu ibarat pedang..kerana masa xdapat dibeli walaupun dengan bukit emas sekalipon..dan perkara yg paling dekat adalah matii.."
lbh kurang cm tu lah..

contohnya,,BIll Gates..ape yg dia cakap..dia cakap dia dah xnk duit kerana dia dah beli sume yg dia nak..emas pon dia boleh beli..tapi masa silam dia xleh beli wlaupon dgn emas bergunung-gunung tingginya....kita pon xleh beli jgk..

nabi pernah bersabda bahawa orang yg paling cerdik itu ialah orang selalu ingat akan matii..
wahai sahabat semua sama2 kita berdoa ke hadrat Ilahi pada bulan ramadhan kareem ini agar dipermudahkan segala urusan kita,dan tergolong di dalam golongan itu serta dalam golongan mereka yg soleh solehah yg sedang berlumba-lumba dlm beribadah kepadaNya untuk mengaut keampunan dah pahala yg berlimpah ruah..aameen3...................

okeylah..panjang dah tuuu..huhu..cukup je lah setakat ni..

wassalam..
\(^.^)/

No comments:

Post a Comment

Raef -Peace and Blessing