-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta kedua-dua ibu bapa ku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta kaum kerabatku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta guru-guru ku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta sahabat-sahabatku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta umat Islam terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cintaku kepadaMu-
<3<3<3
-ISLAMKANLAH JIWAKU-

~AAMEEN..AAMEEN..AAMEEN..~

Tuesday, March 16, 2010

KPO-first time aku ikuti

slm hebat sehebat kalian merasa..

huhu..(ape maknenye ini..hah..xde maknenya..lantakla korang nk rase ape y hbt pd diri korang..) sebab kita smua HEBAT!!btol x??sape y rase dy xhbt,psti dy xnormal..ngehehe..tau x knp kita perlu rasa hebat??sbb DyA y maha HEBAT dan PENJAGA kita itu yang mencipta kita..DYALAH ALLAH 'azza wajalla..nmun bgitu,kita ttp perlu merendahkan diri..jauhkan diri dari sft takabbur,sombong n riak..insyAAllah kita mampu..kerana pernah nabi bersabda bahawasanya meskipun ade kesombongan sekecil biji sawi pon,kita tidak akan dpt mencium bau syurga..wana'uzubillahi min zalik...

pernahkah anda terfikir skiranya pemilik ciptaan y hebat itu y mencipta ssuatu rekaan,maka pasti hebatlah ciptaannya..sama juga mcm kita..kita diciptakan oleh ALLAH y maha esa..DYA itu maha hebat..maka hebatlah jua kita..namun bgitu,kehebatan kita tidak akan mmpu mengatasi kehebatan TUAN kita..sama jugak dgn hati kita..hati kita adalah raja..jika baik hati kita maka baiklah jasad kita..jika jahat hati kita maka jahatlah jasad kita..jasad sbgai rakyat hanya akan melaksanakan ssuatu perkara mengikut arahan drpd HATI..

-----hihi..ini tajuk utamanya sebenarnya..aku ade mengikuti kursus pengurusan organisasi(KPO)pd khamis-sabtu y lps(11/3-13/3)..bestnye kursus tu xdpt aku ungkapkan dgn perkataan..y lg bestnye smasa di motivasikan oleh BRO AFZAN ttg sultan muhammad al-fateh..aku suka sgt lau penceramah tu berceramah dgn menggunakan slide show terutamanya ttg perjuangan tokoh2 ilmuan islam..di samping itu,blh membangkitkan smgt aku sbgai jiwa remaja ini berkobar-kobar untuk menjadi pelajar sehebat sultan muhammad al-fateh...

bagi aku program motivasi y menerapkan kisah hidup seseorang y mulia itu lebih berkesan untukku sbgai contoh teladan y baik..aku nk tiru jeh..insyAAllah aku blh ikut ckit2 lame2 jd bukit..sdari sdara pon..ameen3..lagu nasyid ttg tokoh2 ilmuan ISLAM jugak amat berkesan sbb bila lagu tu best,,pasti kita rs nk hafal..nanti boring2 bersendirian blhla nyanyi sengsorang tnpa tgk lirik..heheh...biar orang kata suara aku sumbang mambang pon,ape y penting skurang-kurangnye dpt jgk aku selami khidupan seorang tokoh drpd xtau langsung..huhuhu..

name asal sultan muhammad al-fateh ni sbnrnye mehmed..knp nme mehmed lak??xcntik kan bunyinye..ade sbbnye baginda diberi nme mehmed..pd zaman dahulu,orang turki ni dy tkut anak dy jahat..lau dy buh nme muhammad nanti kan tercemar pulak nme nabi muhammad iaitu nabi junjungan kita sollallohu'alaihiwasallam..name muhammad kan mksudnye patut dipuji..jadi itulah sbbnye salasilah knp diberi name mehmed..

betapa hebatnye zaman pemerintahan bginda..baginda tlh mengkaji hadis2 rasulullah dan al-qur'an..bginda jgk tlh menterjemahkan ape y dipelajari ke dlm kehidupan baginda..bginda lah hero muda y terhebat y berumur 21 thn sdh mmpu menawan konstantinople..

sabda nabi sollallohu'alaihiwasallam "constantinople itu pasti akan dibebaskan,sebaik-baik pemimpin itu adalah pemimpin(penawanan)nya,dan sebaik-baik tentera itu adalah tentera (yang menawAn)nya"

oleh itu aku paparkan 2 buah video ini untu akhiri kalamku..
mari kita hayati baik2..
mari kita kaji kehidupannya..



assyahid hassan telah memacakkan panji ISLAM di puncak itu untuk menaikkan smgt shbt-shbtnye(tentera2) agar teruskan perjuangan tnpa berputus asa meskipun telah 53 hari mereka berjuang tp belum nmpak lagi tanda2 kemenangan bg sultan al-fateh dan tentera2 nya..Pada masa yang sama,assyahid Hassan telah dipanah oleh pihak musuh..akhirnya syahid..kemudian,sultan alfateh memperoleh kemenangan y hebat..assyahid hassan berani melakukan sedemikian kerana beliau inginkan syurga yang telah dijanjikan oleh ALLah..slain itu,ade tentera y tlh diperintahkan sultan alfateh agar memainkan nasyid untuk membangkitkan lagi semangat juang di kalangan mereka..






setelah selesai KPO aku bersama peserta2 yang lain pulang dengan selamat..kami pulang dgn menaiki bas y membekalkan udara free y smulajadi punyalah..pergi n balik,aku duduk bersebelahan dgn mujahidah berpurdah y comel lagi terzahirnya kesolehan beliau..beliau satu angkatan dgn ku..bukan angkatan perang tp sama-sama form 5...

dlm perjalanan pulang tekakku terasa sakit..so,tercari-carilah aku bagaimanakah caranye untuk tidur selena-lenanya..lastly aku tidur berbantalkan bahunya(mujahidah berpurdah)yang kuat memikul sgala cabaran y mendatang..

hehe..lenanye aku tidoq..stlh slmt smpai ke sekolah tu baru aku tau dia xblh tido..dy baru bagitau masa tu..huhu..ntahla kenapa..ade satu lgi psl dy,,smsa btolak ke bayu melawi beach(tmpt KPO diadakan slma 3hari 2 mlm),,aku terpegun melihatkan dy memegang butiran tasbih smbil bertasbih kpd ALlah..ttpi butiran tasbih itu terzahir sdikit dan ditutupi kebanyakkannya dgn kain tudungnye y labuh..mungkin khuatir dy akan riak..jarang skali aku melihat wanita yang sebegini..perilakunye bgitu lmh-lembut,,hmm bilalah aku nk jd sbaik dy??huhuh..

semoga sedara sedari dpt sedikit sbyk manfaat drpd kalamku ini..mf andainya tersalah kata...
k lah aku dah lapar ni..dah berbagai-bagai lagu dah y telah didendangkan oleh perutku y berkeroncong nih..huhu.dari pagi tadi lagi xmkn nasi..hanya mnum air n mkn roti skping jeh..
spe nk ikut g mkan??jom!!! ^_^


wallahua'lam..

Raef -Peace and Blessing