-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta kedua-dua ibu bapa ku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta kaum kerabatku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta guru-guru ku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta sahabat-sahabatku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta umat Islam terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cintaku kepadaMu-
<3<3<3
-ISLAMKANLAH JIWAKU-

~AAMEEN..AAMEEN..AAMEEN..~

Thursday, November 26, 2009

sElamat ari Raye idil-adhA



slmt ari raye ku ucapkan kpd smua..sile2 lah jgn malu2 untuk menyembelih ku..bergembiralah esop yer..hehe.. ;) smoga diberkati ilahi..mulakan dgn BASMALAH..slmt tinggal..ececey.. T_T

Wednesday, November 25, 2009

Rahsia sOLat awaL



Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi.


Waktu Subuh
Pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.

Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu.

Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Waktu Zuhur
Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?

Waktu Asar
Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita

Waktu Maghrib
Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Waktu Isyak
Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil
Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya.

Psst: Entri nie dikreditkan kepada
Ustaz Zahazan Mohamed.

Tuesday, November 24, 2009

doa nabi muhammad

bismillah..
"Allahumma inni asaluqa tahhdi bihal qolbi watajmu bihal fitnati ani"

doa ni aku dpt dri kawan melalui msg ringkas..tp slps doa itu,ia ada tulis
"kirim kepada 10 org insyaAllah 2jam kmudian anda akan mendengar khabar baik dan mendapat kbahagiaan..tapi skiranye xdisebrkan muka anda akan m'dpt musibah besar:demi Allah ini amanah:dan jgn dihapus seblm disebarkan"

aku nak tanye pendapat korang..ape betol ke y dikatakan(tulisan merah tu) diatas??
ape betol kah ejaan ayat(doa) tersebut??
msg ini mcm memaksa utk disebarkan pdhal Islam xpaksa2..
n bila doa ni kita ptt amalkan??

ANA MUSYKIL!tulung sayeeeee... Photobucket

Monday, November 23, 2009

kalau anda pikir anda masih islam bacalah...kalau tidak.

.....Allah saja yang tahu...

Message: Tolonglah ambil masa 2 minit untuk
membaca
ini....
kalau lebih dua
minit
tu bukan membaca la tu..tapi mengeja.. ;-)


Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi
Maha
Pengasih...


Bayangkan benda ini berlaku pada anda..... Suatu
hari pada masa
Sembahyang jumaat yang di hadiri oleh lebih
kurang
1,000 jemaah...
tiba-tiba masuk dua orang lelaki yang menutupi
seluruh tubuhnyer dgn
pakaian hitam.. tak nampak apa cuma dua biji
mata and
membawa mesin
gun... lalu salah seorang lelaki tu bertempik "
"Sesiapa yang sanggup
MATI
kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu"
Selepas
mendengar amaran
lelaki
itu maka segeralah bertempiaran lari para
jemaah
itu
utk
menyelamatkan
diri.... daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya
tinggal lebih
kurang
20 orang sahaja yang masih berdiri di tempat
masing-masing termasuk
Pak
Iman tu... Lelaki yang bertempik tadi segera
membuka
tutup mukanya
lalu
melihat ke arah Pak Imam sambil berkata: "Ok
Pak
Iman, saya dah
halau
SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak
Iman
mulakan sembahyang
Jumaat".... Lalu kedua lelaki tersebut berpaling
dan
meninggalkan
jemaah.... Macammana.. adakah anda rasa lawak
dgn
cerita di atas.
selain
terhibur anda fikirlahlah...


" Lawak kan , dari 1,000 org yg mengaku dia
Islam hanya
20 yg
betul-betul
beriman... "


" Lawakkan berapa banyak manusia yang mudah
lupakan
ALLAH bila
menghadapi bahaya... kedua lelaki hanya
membawa
mesin-gun.. dia tak
kata
pun
nak bunuh.. tapi generasi skrang.. amat lemah..
baru
kena ugut
terus
lari
lintang pukang.. lupa yg dia tak sembahyang
jumaat
lagi..."


"Lawak, ada juga yang agamanya cuma
seminggu sahaja..
tu pun bila time
sembahyang jumaat.. tunjuk muka kat org
kampung.. ada
tu lagi dashyat
setahun 2 kali aje.. bile time sembahyang raya..."


"Lawakkan, ramai orang percaya kepada gosip
dan apa
yang di tulis
oleh surat khabar daripada apa yang tercatit
dalam
al Quran"


"Lawak kan , berapa ramai yg percaya dunia
hanya
sementara, akhirat
adalah
tempat yang kekal, tapi berlumba-lumba
mengejar dunia"


"Lawak, kita boleh bersembang dgn boyfriend
atau
girlfriend
berejam-rejam
tapi nak berdoa kepada ALLAh alahai.. tak cukup
masa..


Dan lebih lawak lagi, bila kita boleh post banyak
thread atau email
yang berunsur lawak jenaka dan lucah kesemua
tempat
tapi merasa berat
nak berkongsi dan nak hantar artikel2
yang
berunsur
agama


Lawak kan ??? Kenapa gelak tu kan realiti.. tapi
yg
paling lawak
sekali.. berapa orang yang lepas baca benda ni
akan
sampaikan kat
orang
lain... berapa orang yang akan buka email ni
untuk
luangkan masa
membaca? berapa banyak????
wallahuaallam..

Sunday, November 22, 2009

XperImenT of mEtaLs part 2 =)

salam...

pendek ckit titik noktah "salam" ari ni..hnye 3ttk noktah..knp ea??nthla..sje je..kuikui..slalu lau kwn msg or tnye "sht dop?" slalu je aku jwb alhamdulillah sht..jrg sgt ckp xbrp sht..pdhal ktika aku ckp sht,,aku tgh xsht..selsema la,skt tekakla..mcm2..dah terbiasa ckp sht smpaikan tgh skit pon g kate sht..xprsan diri sendiri tgh demam..haha..

hari ni xperimen metal of sulphuric acid bersmbung lgi..berdasarkan observation aku calcium dah jd putih..lau nk dicuci boiling tube tuh,,kene ati2 lau xmelecur tgn..magnesium ilang(larut) di sebalik asid sulphuric itu..copper xde ape2 perubahan..no reaction..n zinc tgh berbuih ag..ia mengeluarkan bubbles..tp dah mkin slow pergerakan bubbles dy drpd mgu lepas..lau xsilap,kepingan zinc tuh dah jd putih berdebu..
magnesium+sulphuric acid->magnesium sulphate+hydrogen gas
zinc+sulphuric acid->zinc sulphate+hydrogen gas
copper+sulphuric acid->no reaction

ujikaji potassium manganate (vii)..glass wool fungsinye separating the potassium manganate (vii) and metal powder..

apllying the concept of reactivity series..
metal extraction from ores(bijih)..
ore:compound of metal,carbonate,oxides,sulphate etc..

eg:
stanum ores(main compound:stanum (iv) oxides)
stanum(iv) oxide+carbon->stanum+carbon dioxide
why carbon??
-cheaper
-easily available
-more reactive

aluminium oxide+carbon->no reaction
why??krn aluminium lebih tinggi drpd carbon..
selesai!!dah nk g tdo..lewatnye..esop xtra class..mgkin esop cgu msk ngaja dulu baru aku sampai..huhu.. zzzzzzzz~


Thursday, November 19, 2009

XperImenT of mEtaLs

salam alaik.......................

ermmmm...gano nok mulo eh..huhuh......jak nok mikir beta..Photobucket

aaa...blh doh..ari nih cuaca mendung je memanjang..bile tibanya wktu petang menggantikan pagi dentuman guruh mengisyaratkan bhwa hari nak ujan or ujan nak turun bertandang mencecah ke bumi..lalu mengeluhla mereka y xsuke ujan turun bt mse itu mnakala bersorak gumbira n ceriakla bg mrka y inginkan ujan..n a...ku...lah y tergolong dlm golongan pertama itu gara2 baru je terlelap kejap dah nak kena angkit kain di jemuran..diri terasa amat mls ktika itu..huhu...lps akat y dah kering n hmpir kering baru lega..huhu..ujan2 ni malas nk bergerak bt keje..lau g jln2 je nom 1!ape nk jadilah diri ni...slalu sje melayani sft y xdiundang itu..dah ko(MALAS) g jauh2..jgn sesekali dtg lagiiiiiiiiiiiiii!!!!syuhhhhhhhh!!!!!(same je cm halau ayam..ekekeke)

bgn pagi gosok gigi gunekan safi n berus gg oral-B..berus gg oral-B tlh di perakui oleh semua doktor2 di seluruh dunia ttg kebaikannye memutihkan gg n menyihatkan gg serta gusi,langit n lidah..

siap2 g sekolah..bonceng moto kesayangan famili sengsorang y berwarne itam dgn cermatnye menuju ke sekolah kesayangan yang gah berdiri tegAk berwarna lain2 kaler ssebuah bgnn y ade di sekolah..sekolah y terletak antara sek.falahiah n sek.mahmud..aiiiii,ari ni aku single lorr naek moto g n balik sek..biasanye bedua..krn bedua lebih baek..hehek..my "sweetheart"(bestfren aku) g ngan abah ksygn dy n balik plop lmbt..ntahla dy nk g mane nk blik lbh drpd kul 2pm...pdhAl xde ape2 program pon kat skolah ari ni..adelah tu program yg dy n kwn2 rancang mgkin luar dr kaw sk.

nasib baekla sbaik je smpai sk my classmate gtau ade kls sains..akunye xbwk sbrg alat2 tulis ari ni mahupon buku(terlebih rajin katakan..haha)..aku bwk y wjb je..botol air n ubat..lps beli kuih untuk isi perot y tlh mendendangkan berbagai-bagai lagu keroncong ,mitak pinjam ngan kawan kertas 1 n pensel 1..pastu msk mukhtabarul ilmiyy..belajo sains..lbh drpd satu experiment y dikaji ari ni..best sgt!xperimen pasal kereaktifan metals..ade 13 jenis sumenye lau xsilap..sir rozman('ayah' aku..hihi..perasan!!) suh hfl..inilah effectnye berkawan dgn mereka y seperti ini hingga melekat skali kat aku..hahaha...tp bgus jugak!i like it..

mula2 sir uji magnesium,zinc, n copper utk mengetahui kereaktifan metal..beliau membakar satu demi satu metal tersebut dgn menyepitnye..apbile copper dibakar,ia hanya membara tidak berkilau..
copper+oxygen->copper oxide..

manekala apebila zinc dibakar,ia akan berkilau kehijauan..
zinc+oxygen->zinc oxide...

akhir sekali magnesium..y ni paling menarik..magnesium apbila diheated,ia akan berkilau dgn terang teramat terang smpaikan mate y melihat mjadi silau..sgt cantik!
magnesium+oxygen->magnesium oxide...

kesimpulannye magnesium lebih aktif drpd zinc dan copper..

slanjutnye,natrium..natrium ni mahal sir cakap..ia disimpan di dalam btol kaca y mne mengandungi minyak..natrium perlu dipotong dahulu apbila ign dibuat ujikaji..apbila dipotong,,terserlahlah permukaan di dalamnye berkilat drpd surface di luar..ia berbentuk cube..sodium chloride iaitu garam berasal dpd natrium..ia bhn y same...nsb baikla kita xmkn natrium..lau mkn meletuplah ,pecah perotlah jwbnye...jd hanye garam y kite mkn bkn natrium..kami mengambil satu besen dan diisi ngan air..mule2 uji dgn kts litmus biru n merah..tentu shj kedua-dua kts itu xberubah(neutral)..apbila dimasukkan pula copper n zinc ke dlm air itu,tentu shj xberubah ape2...
copper/zinc+water->no reaction....
jelas di cni metal2 tersebut tidak bertindak balas dgn air..n xperimen sbnr y ditunggu-tunggu oleh kami ialah natrium...

magnesium+water->magnesium hydroxide+hydrogen gas
zinc+water->zinc hydroxide+gas hydrogen
copper+water->no reaction


sir gune natrium y lame y mane ia telah terdedah kpd udara byk kali smasa dibukak oleh beliau menyebabkan minyak itu kelabu n natrium pon xbrp nmpk cam natrium.......sir mengisyaratkan kpd kami agar duduk jauh ckit drpd bhn tersebut..krana ianya mudah terbakar apbila terdedah kpd air..sape nak mati cepat bolehla duk dekat..hehehe..PhotobucketPhotobucket.xmati pon cedera..huhu..lau syg muka cntik tu knela duk jauh ckit..

................1..2..3..natrium pon dimasukkan ke dalam besen tersebut oleh sir..kemudian.........."POPPP!!" terbakar mcm mercun..CANTIK!!!Photobucket berasap satu makmal...satu bangunan dgr dentuman itu..sir pon suh kami bukak jendela agar xlemas dgn asap tu..saki baki air y di+ natrium td terpercik di lantai td sir cucurkan air sbb ianya bhaya...kemudian,,air tersebut diuji dgn kts litmus..hasilnye merah->biru n biru->biru..ini bermakna natrium itu m'punyai sft alkali stlh bertukar mjd bhn laen(natrium hydroxide)...tiba2........

................................................................

datanglah 2org pemuda y mne kami panggil abe yo(kerani sk) n abe yie(pekebun sek) ke sini..diorang terkejut bunyi meletup tuhhh..hahahahaha...mungkin diorang igt ssuatu xbaek berlaku...abe yo bertanye kpd sir kami "eh,bunyi gapo??oh yo(natrium) netup lalu deh??"....kami hanya tersenyum..hahha..dlm ati aku keras dah ketawa..abe yie memerhatikan smbil terrsenyum tnpa sebarang kata..lalu mereka pergi..

kemudian giliran kitorang lak bt ujikaji pasal metals ni (magnesium,copper,zinc,calcium).. kami masukkan calcium chloride ke dalam test tube..sume metals ni adlh untk menguji thp kereaktifan metal terhadap asid sulfurik...kmudian sir masukkan asid sulfurik ke dlm test tube itu...kami perhatikan bhawa calcium itu mengeluarkan buih2..ianye menggelegak shinggakan asid itu berwarna putih..mnekala copper zinc n magnesium jgk dibuat seperti itu...copper xmenggelegak..zinc menggelegak..tp magnesium lagi kuat menggelegak lau nak dibandingkan ngan copper n zink...kesemua metals ni apbila dipanaskan smsa berkeadaan begini akan produce "pop" sound kecuali copper..
calcium+hydrochloric acid->calcium chloride+gas hydrogen

xperiment reactivity of metals wif acid will be continued next week(in xtra class for preparing SPM next year)

alhamdulillah,dpt jgk aku bagi keterangan kat cni..biasela bile dah paham n msih ingat..hehePhotobuckettp lau salah tegur ek,,sbb aku xdelah pakar sgt bab2 sains menyains nih..huhuk..aku tulis kat cni pon bertujuan utk aku tatap smula n rujuk smula tkt terlupo bile diperlukan..smoga ia lmbt terkikis drpd minda aku y xberapa byk tersimpan pengetahuan..smoga ALLAH y maha mengetahui itu menganugerahkan kekuatan memori ingatan terhadap ilmuNYA kpdku dri buaian hingga ke lahdi...

AMEEN~~~




Wednesday, November 11, 2009

ntahla pasal apa...??

layan je>>> hensem x aku??org kate aku cute!! xD



menabunglah utk masa hdpn anda!!huhu...


pilih2 y mane 1..rm3o satu(main bedal je price nye..hihi)...rambang matala nk milihnye..

.
ex-kek bfday aku..cntik!kek pon sedap..ini 1st kek y dibikin oleh my beloved bro..dah lps lame dah...t lenkali akn b'tmbh cntikla kek y akn di buat oleh "chef peribadi" aku..;)

ni soklan spot tfsir SMU 2009..tp dah mmg kuar pon thn ni..hehe..rugikan aku lmbt gtau soklan spot nih..(bg mereka y xtau)..


Tuesday, November 3, 2009

Pengemis Buta Dan Rasulullah SAW

SEMOGA BERMANFAAT


(ape y dy tulis tu??sape pndai bc tolong gtau,lau xnk sile angkat tgn,lau xnk jgk sile senyum shingga sy nmpk)

Di sudut pasar Madinah ada seorang pengemis Yahudi buta yang setiap
harinya
selalu berkata kepada setiap orang yang mendekatinya,
Wahai saudaraku, jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu
pembohong,
dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya maka kalian akan
dipengaruhinya.

Namun, setiap pagi Muhammad Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawakan
makanan,
dan tanpa berucap sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapkan makanan yang
dibawanya
kepada pengemis itu sedangkan pengemis itu tidak mengetahui bahwa yang
menyuapinya
itu adalah Rasulullah SAW. Rasulullah SAW melakukan hal ini setiap hari
sampai beliau wafat.

Setelah wafatnya Rasulullah SAW, tidak ada lagi orang yang membawakan
makanan setiap
pagi kepada pengemis Yahudi buta itu. Suatu hari sahabat terdekat
Rasulullah SAW yakni
Abubakar RA berkunjung ke rumah anaknya Aisyah RA yang tidak lain tidak
bukan merupakan
isteri Rasulullah SAW dan beliau bertanya kepada anaknya itu,Anakku,
adakah kebiasaan
kekasihku yang belum aku kerjakan?

Aisyah RA menjawab,Wahai ayah, engkau adalah seorang ahli sunnah dan
hampir tidak ada
satu kebiasaannya pun yang belum ayah lakukan kecuali satu saja.
Apakah Itu?, tanya Abubakar RA.
Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke ujung pasar dengan
membawakan
makanan untuk
seorang pengemis Yahudi buta yang ada disana, kata Aisyah RA.

Keesokan harinya Abubakar RA pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk
diberikan kepada
pengemis itu. Abubakar RA mendatangi pengemis itu lalu memberikan makanan
itu kepadanya.
Ketika Abubakar RA mulai menyuapinya, sipengemis marah sambil menghardik,
Siapakah kamu?
Abubakar RA menjawab,Aku orang yang biasa (mendatangi engkau).
Bukan! Engkau bukan orang yang biasa mendatangiku, bantah si
pengemis
buta itu.

Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak
susah mulut ini mengunyah.
Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku,
tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut,
setelah itu ia berikan padaku, pengemis itu melanjutkan perkataannya.

Abubakar RA tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata
kepada pengemis itu,
Aku memang bukan orang yang biasa datang padamu. Aku adalah salah
seorang
dari sahabatnya,
orang yang mulia itu telah tiada. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW.

Seketika itu juga pengemis itu pun menangis mendengar penjelasan Abubakar
RA, dan kemudian berkata,
Benarkah demikian? Selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya,
ia tidak pernah memarahiku sedikitpun,
ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, ia begitu mulia....


Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat di hadapan Abubakar RA
saat itu juga
dan sejak hari itu menjadi muslim.

Nah, wahai saudaraku, bisakah kita meneladani kemuliaan akhlaq Rasulullah
SAW?
Atau adakah setidaknya niatan untuk meneladani beliau?
Beliau adalah ahsanul akhlaq, semulia-mulia akhlaq.

Kalaupun tidak bisa kita meneladani beliau seratus persen, alangkah
baiknya kita berusaha
meneladani sedikit demi sedikit, kita mulai dari apa yang kita sanggup
melakukannya.

Sebarkanlah riwayat ini ke sebanyak orang apabila kamu mencintai
Rasulullahmu...

Sadaqah Jariah salah satu dari nya mudah dilakukan, pahalanya?
MasyaAllah....macam meter taxi...jalan terus.


Sadaqah Jariah - Kebajikan yang tak berakhir.

1.. Berikan al-Quran pada seseorang, dan setiap dibaca, Anda mendapatkan
hasanah..

2.. Sumbangkan kursi roda ke RS dan setiap orang sakit menggunakannya, Anda
dapat hasanah.

4. Bantu pendidikan seorang anak.

5. Ajarkan seseorang sebuah do'a. Pada setiap bacaan do'a itu, Anda dapat
hasanah.

6. Bagi CD Quran atau Do'a.

7. Terlibat dalam pembangunan sebuah mesjid...

8. Tempatkan pendingin air di tempat umum.

9. Tanam sebuah pohon. Setiap seseorang atau binatang berlindung
dibawahnya, Anda dapat hasanah.

10. Bagikan email ini dengan orang lain. Jika seseorang menjalankan salah
satu dari hal diatas,
Anda dapat hasanah sampai hari Qiamat.

Aminnnnnn....




Azan y tak putus2


SETIAP KESABARAN AKAN DIGANTI DENGAN KEMENANGAN
SETIAP KEDUKAAN AKAN BERGANTI DENGAN KEBAHAGIAAN

SETIAP PERPISAHAN PASTI BERMULA DENGAN SATU PERTEMUAN

SETIAP YANG BERAKHIR AKAN BERTUKAR DENGAN SUATU PERMULAAN
SETIAP KEJADIAN TUHAN PASTI ADA HIKMAHNYA...............

Saya Ada satu epal, anda Ada satu epal. Kita tukar epal, anda Ada satu Dan saya tetap Ada satu.
Jika anda Ada satu ilmu Dan saya Ada satu ilmu, kemudian Kita tukar ilmu tersebut, anda Ada dua ilmu Dan saya Ada dua ilmu...


Allahu Akbar!!


ADAB MENDENGAR AZAN

Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa Dan waktunya
Yang tidak Kita ketahui.Cuba Kita amati. Mengapa
Kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal tidak dapat
Berkata apa-apa.. Lidahnya kelu, keras Dan hanya mimik
Mukanya yang menahan kesakitan ' sakaratul maut' .
Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: 'Hendaklah
Kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah
Akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. '

Ini jelas menunjukkan, Kita disarankan agar mendiamkan
Diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan
Berkumandang . Sebagai orang beragama Islam Kita wajib
Menghormati azan Banyak fadhilatnya
. Jika lagu
Kebangsaan Kita diajar agar berdiri tegak Dan diamkan
Diri.
Mengapa ketika azan Kita tidak boleh mendiamkan diri?
Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah
Akan kelukan lidahnya ketika nazak . Kita takut dengan
Kelunya
lidah Kita semasa ajal hampir tiba maka Kita
Tidak dapat mengucap kalimah 'Lailahaillallah. .' yang
Mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika
Nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan
Syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama
menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah
ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut.
'Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian
yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah 'Lailahaillallah. .'

semasa sakaratul maut menghampiri kami.. Amin... amin.. amin Yarobbala'lamin. .'

Sesuatu yang tak pernah terjangkau dek akal fikiran ku ini.
Subhanallah. ..

Ketahuilah bahawa pada setiap waktu, ribuan bilal di merata dunia akan melaungkan azan, mengakui 'Bahawa Allah Sahaja Yang Patut Disembah,
dan Nabi Muhammad Adalah Rasul Allah.'Dimulakan dengan Indonesia yang terletak dibahagian timur dengan ratusan kepulauan-nya dan jumlah
penduduknya seramai 180 juta.Sebaik masuk waktu Subuh, Azan mula berkumandang dari kawasan ini dengan ribuan Bilal yang akan melaungkan
Ke-Agungan Allah S.W.T Dan Nabi Muhammad S.A.W.

Proses ini akan bergerak kearah barat kepulauan Indonesia . Perbezaan masa antara timur dan barat Indonesia adalah 1-1/2 jam.Belumpun laungan
Azan dimerata Indonesia selesai, ianya bermula pula di Malaysia.Berikutnya di-Burma dan dalam masa satu jam selepas Azan dilaungkan di-Jakarta,
tiba giliran Dacca di Bangladesh.Berikutnya laungan akan kedengaran di Calcutta dan terus ke Srinagar dibarat India.

Perbezaan waktu dikota-kota Pakistan adalah 40 minit jadi dalam jangka masa ini, Azan akan berkumandang diseluruh Pakistan.Belum berakhir
di-Pakistan, Azan akan bermula pula di Afghanistan dan Muscat.Perbezaan waktu antara Muscat dan Baghdad adalah satu jam. Dalam jangka masa
ini, Azan akan berterusan dilaungkan di UAE, Makkah, Madinah, Yaman, Kuwait dan Iraq .

Proses ini berterusan setiap detik sehingga ke pantai timur Atlantik.Jarak masa Azan mula dilaungkan di Indonesia sehingga ke pantai timur Atlantik
adalah 9-1/2 jam.Belumpun Azan Subuh berkumandang di pantai Timur Atlantik, Azan Zuhur kini sudah mula dilaungkan di Indonesia. Ini berterusan
bagi setiap waktu sembahyang, tidak putus-putus.

Subhanallah, begitu hebat dan agungnya Islam!

Kalaulah setiap kawasan boleh memasang pembesar suara (yang power habis!), akan bergegar satu dunia dengan laungan Azan tidak putus-putus.

Allahu Akhbar!

Kita boleh mengirimkan ribuan 'jokes' dan ' surat berantai' melalui
e-mail tetapi bila mengirimkan yang berkaitan dengan ibadah seringkali
berfikir 2 atau 3 kali......FIKIRKAN LAH, tepuk dada tanya iman.

Raef -Peace and Blessing