-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta kedua-dua ibu bapa ku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta kaum kerabatku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta guru-guru ku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta sahabat-sahabatku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta umat Islam terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cintaku kepadaMu-
<3<3<3
-ISLAMKANLAH JIWAKU-

~AAMEEN..AAMEEN..AAMEEN..~

Saturday, July 25, 2009

MimpI sEorang Gadis

Seorang gadis datang menemui Rasulullah dengan tangan kanannya disorokkan ke dalam poket bajunya. Dari raut
wajahnya, anak gadis ini sedang menanggung kesakitan yang amat sangat. Lalu Rasulullah menegurnya.
"Wahai anakku, kenapa wajahmu menampakkan kamu sedang kesakitan dan apa yang
kamu sorokkan di tanganmu?"

Lalu gadis malanginipun menceritakan hal yang berlaku padanya :- "Ya, Rasulullah, sesungguhnya aku adalah anak
yatim piatu. Malam tadi aku telah bermimpi dan mimpiku itu telah membuatkan aku menanggung kesakitan ini." Balas
gadis tadi.

"Jika tidak jadi keberatan, ceritakanlah mimpimu itu wahai anakku." Rasulullah mula tertarik dengan penjelasan
gadis tersebut."Aku bermimpi berjumpa ibuku di dalam neraka. Keadaannya amat menyedihkan. Ibuku meminta diberikan
air kerana dia amat dahaga kerana kepanasan api neraka itu hingga peluh tidak sempat keluar kerana kekeringan
sekelip mata."

Gadis itu berhenti seketika menahan sebak. "Kemudian ku lihat di tangan kirinya ada seketul keju dan di tangan
kanannya ada sehelai tuala kecil.

Beliau mengibas-ngibaskan kedua-dua benda tersebut untuk menghalang api dari membakar tubuhnya. Lantas aku bertanya
ibuku, kenapa dia menerima balasan sebegitu rupa sedangkan ketika hidupnya ibuku adalah seorang hamba yang patuh
dengan ajaran islam dan isteri yang taat kepada suaminya?

Lalu ibuku memberitahu bahawa ketika hidupnya dia amat bakhil. Hanya dua benda itu sahaja iaitu seketul keju dan
sehelai tuala kecil pernah disedekahkan kepada fakir. Yang lainnya hanya untuk bermuka-muka dan menunjukkan
kelebihan hartanya sahaja.

Lalu aku terus mencari ayahku. Rupanya beliau berada di syurga dan sedang menjamu penghuni syurga dengan makanan
yang lazat dan minuman dari telaga nabi.

Ayahku memang amat terkenal kerana sikapnya yang dermawan dan kuat beramal.
Lalu aku bertanya kepada ayahku. "Wahai ayah, ibu sedang kehausan dan menaggung azab di neraka. Tidakkah ayah ingin
membantu ibu sedangkan di dunia ku lihat ibu amat mentaatimu dan menurut perintah agama.

Lalu dijawab oleh ayahnya. Sesungguhnya beliau dan semua penghuni syurga telah dilarang oleh Allah dari memberi
walau setitik air kepada isterinya kerana itu adalah pembalasan untuk kebakhilan yang dilakukan ketika di dunia.

Oleh kerana kasihan melihat azab yang diterima oleh ibuku, aku lantas menceduk sedikit air mengguna tapak tangan
kananku lalu dibawa ke neraka.

Belum sempat air tersebut mencecah bibir ibuku, api neraka telah menyambar tanganku sehingga melecur.

Seketika itu juga aku tersedar dan mendapati tapak tanganku melecur teruk.

Itulah sebabnya aku datang berjumpa engkau ya Rasulullah."
Panjang lebar gadis itu bercerita sambil airmatanya tidak henti-henti mengalir di pipi.

Rasulullah kemudian meletakkan tongkatnya ke tapak tangan gadis tersebut lalu menadah tangan, berdoa memohon
petunjuk dari Allah. Jika sekiranya mimpi gadis tersebut adalah benar maka disembuhkanlah agar menjadi iktibar
kepada beliau dan semua umat Islam.

Lalu berkat kebesaranNya tangan gadis tersebut sembuh.

Rasulullah lantas berkata, "Wahai anakku, pulanglah... .Banyakkan bersedekah dan berzikir dan pahalanya kau berikan
kepada ibumu. Mudah- mudahan segala dosanya terampun. INSYALLAH"

"WAR-WARKANLAH KPD SELURUH UMAT MUHAMMAD UNTUK SECEBIS PEDOMAN AGAR TIDAK MENGAMAL SIKAP KEBAKHILAN TERHADAP SESAMA
MANUSIA..... ......SEBARKANLAH.

Sunday, July 19, 2009

Cinta Pertamaku

bismillah...

sudah lama rasanya saya tidak taip-menaip nih.rumahku ini slalu tidak sunyi daripada suara riuh rendah kanak2(sepupu)...mereka suka sgt dtg cni...ermm..apa kaitan sy ckp bnda ni ngan tjk nih??huhu...

pasti anda tertanya-tanya dgn tjk cinta pertamaku.mgkn anda terfikir-fikir adkh sy sdg jatuh cinta pandang pertama kan??hehe..saje je tuh nk tjk lain ckit..hee...suka2..sbnrnye sy ingin mencintai diri sy dgn lbh mendalam brulah sy boleh mencintai Allah dan kekasihnye dgn lbh mendalam..

2 minggu berturut2 kat skolah saya slalu ade seminar.jadi sy perlu balik lewat.kul 4,5 pm mcm tu.ade hari seminar ditunda ke hr lain..besok seminar insyak pulak.td seminar FQ.bekas mudirah sekolah sy dhulu y bg motivasi..nth knp rase tersgt2 tdk selesa td bile duk dlm musolla.dahla mengantuk.sempat la jgk tertdo sminit.tp xsenyenyak tdo kat ats katil kat umah..hehe.hmm..bila fkr2,mmg xpatut tersengaja men'generalkan' diri dlm seminar itu.saya cuba cri jln cmne nk elak drpd mengantuk.cuba mkan gula2 asam jawa.alhamdulillah,baru ilang mengantuk.huhuuu.

ade ke patut ustzh tgh mengajar dgn senyuman manisssssss semanis hempedu n bersusah-susah pyh mengeluarkan suara merdunya utk sy blh mensengaja terlelap??beliau bagaikan laut krn mempunyai sifat yg al-jawad.beliau sudi share kat kami F4 ttg ilmu fq.

klu dulu,semasa beliau mjdi mudiroh d sekolah sy seblm bertukar ke maahad KB,apbila beliau memantau pljr,pasti beliau akn bg motivasi kat kami.mskla kls mane2 pon,beliau pasti akn bg motivasi sama ada dlm bhs arab atau dlm bhs melayu.sy sgt suka bile beliau berbicara dlm bhs arab.sbb ia menguji kefhmn sy.mesti la ternganga klu xphm.he he..klu di thobo,beliau akn membahasakan kami dgn gelaran y amat mulia dan sgt kami sukai iaitu puteri2 maahad muhammadi pasir pekan.tp bile beliau sdh tdk lagi mentadbir di sekolah kami,sudah tidak lagi kami dengari di telinga akn gelaran tersebut.namun bgitu,beliau msh lg menganggap skolah kami adlah sekolah beliau :) ..oh lupa sy sebutkan,beliau ialah hjh che zainah che Abdullah..beliau merupakan student lepasan U.CAIRO..sy amt kagum dgn mudiroh ini.bahkan bkn mudiroh shj termasuklah ustz2 ustzh2 dan cgu2 y tlh mgjar sy dgn penat lelah menyumbangkan ilmu kpd para pelajar.terima ksih GURU!!

kini adlh mudir y mentadbir.mudir membahasakan kami dgn gelaran ank2.beliau mgajar akhlak bg F4.beliau dberi pujian oleh teacher Nadiah sbgai guru y berpakej.bermakna sume y kita nk nak psti ada pd beliau.cthnye..walupun umur smkn bertambah still nmpk hensem.bijak pandai.wah,bgusnye klu sy pun memiliki sifat y bjk pandai..inilah y sy impi2 kan slama ini.


Mekar di kamar hati cinta pertama
Engkau ciptaan seni idaman kasih
Antara bibir tersiratnya pekerti
Kelembutan yang mendamaikan jiwa

Bermula kau di sini penentu bicara
Kalam kebenaran tiada berdusta
Dirimu berharga dari segala-galannya
Bertakhta keimanan untuk dipertahankan

Hadirlah cinta cinta pertama
Hadirlah cinta cinta utama
Sayangi diri ini cinta cinta pertama
Hati ini cinta cinta pertama

Tiada sia-sia menyintai diri
Sempurna sejahtera

sy ign menjadi seseorang y digambarkan spt lagu di atas ini..lagu ini merupakan lagu favourite ku.knp diri ini amt sukar melawan sifat malas??malas adlh musuhku.dan syaitan iblis adlh musuh y bnr dan nyata bagiku.seringkali aku digoda oleh laknatullah ini.seringkali aku terpikat.knp mudah sgt dri ini??ya ilahi ya karim ya rahmanu ya rahim barikanlah aku kekuatan dlm menghadapi dugaan dan cabaran hidup.smu dh nk dekat.

msh byk lagi y blum ku hfl.ign skali aku mengingati semua mp shingga seumur hidupku krn ia ilmu y amt berguna kpdku bg menandakan aku amat menghargai jasa guru2 dan ibu bapaku.tlh byk ibu bapaku habiskan duit merk hanya krn diriku utk menyaraku untk membiayai pengajian ku.alfu syukran xterhingga wahai walidaini.ya ilahi berikanlah y terbaek buatku.jauhkanlah aku dr sft y mudah putus asa dan sifat malas serta lemah dlm diriku.ikhlaskanlah diriku dlm beribadat kepdMu bg menggapai redhoMu...

AMEEN~

rasanye sudah panjang saya tulis,
diri ini sudah letih,
terpulanglah kpd pembaca best ke xbest,
ku xpeduli y penting sumenye telah terluah,
jadi saya tarik diri duluh...

wassalam


Tuesday, July 7, 2009

Saturday, July 4, 2009

Tag ag!



alfu syukran ya ukht QALAM JIHAD..moga ukhwh kita terbina krnNYA..sy hargai tag awk bg...dan sy jgk rsa dihargaii..thx a lottt!:)

1. Apakah benda yang paling penting dalam hidup kamu?

  • Redhatullah

2. Apakah benda akhir yang kamu beli dengan duit sendiri?
  • makanan kat kantin sk..:p

3. Di manakah tempat impian perkahwinan kamu?
  • Syurga Allah

4. Berapa lama hubungan kamu berkekalan?
  • FOREVER n EVER..kekal shingga ke syurga..insyA..ameen~ :D

5. Adakah anda sedang di lamun cinta?
  • ya..jth cinta dgn semua kcuali lelaki ajnabi..dan especially,,saya sdg mengejar cinta Allah..

6. Di mana restoran akhir kamu makan malam?
  • PiZzaaaaa...hehehehe..beshhh~lgpom ianya mknn y seimbang..

7. Namakan buku terakhir yang kamu beli?
  • Majalah RIO y dikarang us.Ubaidillah..xsangka us g berceramah kat sk sy pd mlm jumaat lps..ms tu de qiamullail bg F4..alfu syukran..:)

8. Nama penuh anda?
  • cahaya kecantikan y terkenal..[mOga2 aku mjadi spt nama akuuu]..cntk dr segi akhlak...keperibadian y mulia..ameen~

9. Kamu lebih senang dengan ayah atau emak?

  • sUdah tEntulah kedua-duanya..
10. Namakan seorang yang kamu ingin jumpa dalam hidup kamu?
  • Allah SWT, Muhammad kekasih Allah, Awwalun Sabiqun, para bidadari..

11. Sebutkan nama 8 sahabat yang rapat dengan kamu?
  • ibu bapaku n my siblings
  • ramizah
  • amalina
  • nafisah
  • ashikin
  • azura
  • rokiah
  • Mawaddah
  • ain (kat ym)
  • blh dikatakan spruh F4 aku rapat..klu y skema2 tuu,,kurEng ckit..huhu...de ag..rmai ag..
  • sy sdg melatih dri utk rapat dgn Allah dan kekasihNya
12. Adakah kamu mencuci pakaian sendiri?
  • yeee,,tp bju sk jerrrrrr..he...he..
13. Tempat yang paling seronok yang kamu ingin pergi?
  • syUrgaaaaaaaaaaaaa.......
14. Butirkan 5 perkara tentang orang yang tag kamu..
  • shbt sy kat blog
  • dia suka bg soklan bykkk..nsb baek xlmh jantung..kidding je QALAm
  • mungkin sbaya sy
  • sy xtau name dy..klu tau pom,,dah lupa..hehe
  • sy pgl QALAM JIHAD jaaa
15. 8 perkara yang saya gilai..
  • Dgr cgu ngajar(mesti lucu2 br xsenggukkkk..hoho)
  • Baca novel...(ermm....smkn kurang dah)
  • Baca artikel
  • Bloging
  • Dengar nasyid
  • Senyum
  • buka klb bual ngan kengkawan..
  • main masak2...ngee~

16. Pelukan atau ciuman?
  • opppss...apkh soklan ini kehendaki sbnrnye wahai pncipta tag??cuba bgtauuu..Photobucket
17. 8 buah buku yang paling baru di baca?
  • Al-Quran
  • buku-buku nipis atau artikel pendek y bg pgjrn..
  • cukuplaaa....sy byk bc artikellll ajaaaa

18. 8 lagu yang kamu boleh dengar berulang kali?
  • Bacaan Quran y sy hafazzzzzz
  • Selawat nabi, moga mendapat syafaatnya..
  • ayt qur'an y sy hfzzzzz
  • lagu2 y best2..
  • madah y di hfzzzz agr cair igt..
19. mari main TAG 8 orang lain.

oklah,,mai sy tmbh satu lg soklan untk genapkan soklan niii..hehe..Photobucket
20.adkh kamu bersalam,cium tgn serta bg slm kpd ibu bapa kamu pabila ingin keluar ke mana2 atau nk msk tdooo????


cepat2 jwb..bak cniii nk check..Photobucket
PhotobucketPhotobucketyea2~~dah siap...bersiul y ni xpew xde bunyii..igt jgn bersiul ye..nabi xsuke..

Raef -Peace and Blessing