-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta kedua-dua ibu bapa ku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta kaum kerabatku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta guru-guru ku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta sahabat-sahabatku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta umat Islam terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cintaku kepadaMu-
<3<3<3
-ISLAMKANLAH JIWAKU-

~AAMEEN..AAMEEN..AAMEEN..~

Thursday, May 28, 2009

Pesanan Ketika Azan

Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita
ketahui. Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yg nazak, hampir

ajal tidak dapat berkata apa-apa.. lidahnya kelu, keras dan hanya mimik

mukanya yang menahan kesakitan 'sakaratul maut'.


Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: "Hendaklah kamu mendiamkan diri

ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut

menghampirinya." Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar

mendiamkan

diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang. Sebagai

orang beragama Islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya.

Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri.

Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa

yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika

nazak. Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal h ampir tiba maka

kita tidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah.." yang mana sesiapa

yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut All! ah

dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita

sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak

kelu semasa nyawa kita sedang dicabut. "Ya Allah! Anugerahkanlah

kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami

mengucap kali mah "Lailahaillallah.." semasa sakaratul maut menghampiri

kami. Amin.. amin.. amin Yarobbal a'lamin.."



WASIAT NABI MUHAMMAD S.A.W. kepada SAIDINA ALI R.A.;


Wahai Ali, bagi orang 'ALIM itu ada 3 tanda2nya:

1) Jujur dalam berkata-kata.

2) Menjauhi segala yg haram.

3) Merendahkan diri.



Wahai Ali, bagi orang yg JUJUR itu ada 3 tanda2nya:

1) Merahsiakan ibadahnya..

2) Merahsiakan sedekahnya.

3) Merahsiakan ujian yg menimpanya.



Wahai Ali, bagi org yg TAKWA itu ada 3 tanda2nya:

1) Takut berlaku dusta dan keji.

2) Menjauhi kejahatan.

3) Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman.



Wahai Ali, bagi AHLI IBADAH itu ada 3 tanda2nya:

1) Mengawasi dirinya.

2) Menghisab dirinya.

3) Memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t.


Wang RM50 atau S$50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma

masjid, tetapi begitu kecil bila kita bawa ke supermarket. 45 minit

terasa terlalu lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu untuk

pertandingan bola sepak. Semua insan ingin memasuki syurga tetapi

tidak ramai yang berfikir dan berbicara tentang bagaimana untuk

memasukinya.

Kita boleh mengirimkan ribuan 'jokes' dan 'surat berantai' melalui

e-mail tetapi bila mengirimkan yang berkaitan dengan ibadah seringkali

berfikir 2 atau 3 kali.............

**sama2 renungkan~:)

Friday, May 22, 2009

Temuduga Sebagai CALON JENAZAH


SEMUA AKAN DIKEHENDAKI HADIR TANPA SEBARANG PENGECUALIAN

KEKOSONGAN JAWATAN:
A. Ahli Syurga Dari Awal.
B. Ahli Neraka Dari Awal.
C. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.

EMPAT GANJARAN LUMAYAN (khas untuk jawatan A):
1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.

TARIKH TEMUDUGA:
Bila-bila masa secara adhoc bermula dari saat membaca iklan ini.

LOKASI TEMUDUGA:
Di dalam kubur (alam barzakh).

KELAYAKAN:
Anda tidak perlu bawa siji-sijil,termasuk sijil saham termasuk saham Internet.
Anda tidak perlu bawa pingat , Mercedes mata belalang atau kad kredit.
Anda tidak perlu bawa wang atau harta serta emas yang anda kumpul.
Anda tidak perlu berparas rupa yg cantik, hensem atau berbadan tegap atau seksi.
Sila bawa dokumen asal iaitu : Iman dan Amal serta sedekah jariah sebagai sokongan.

PANEL/PENEMUDUGA:
Mungkar dan Nakir.

ENAM SOALAN BOCOR:
1. Siapa Tuhan anda?
2. Apa Agama anda?
3. Siapa Nabi anda?
4. Apa Kitab anda?
5. Di mana Kiblat anda?
6. Siapa Saudara anda?

CARA MEMOHON:

Anda cuma perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda. Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Ia akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu.


Ia diberi nama Izrail.

TIPS UNTUK BERJAYA DALAM TEMUDUGA TERTUTUP INI
:
Hadis Hasan yang diriwayatkan oleh Ahmad Hanbal, yang bermaksud begini:

Sabda Rasulullah S.A.W:

'Sesungguhnya apabila jenazah seseorang itu diletakkan di dalam kuburnya, sesungguhnya jenazah itu mendengar suara (terompah kasut) orang-orang yang menghantarnya ke kubur pada saat mereka meninggalkan tempat itu. Jika mayat itu seorang muslim, maka solat yang dilakukannya ketika beliau masih hidup di dunia akan diletakkan di kepalanya, puasanya diletakkan disebelah kanannya, zakatnya diletakkan di sebelah kirinya dan amalan kebajikan daripada sedekah jariah, silaturrahim, perkara kebajikan dan ihsan diletakkan dihujung dua kakinya.' Ia akan didatangi malaikat dari aras kepala, maka solat itu berkata kepada malaikat : dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kanan, maka puasa berkata kepadanya : dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikat berpindah kesebelah kiri, maka zakat berkata kepadanya : dari arasku tidak ada jalan masuk.

Kemudian di datangi dari arah kedua hujung kakinya dan berkatalah amal-kebajikan : di bahagianku tidak ada jalan masuk. Maka malaikat berkata kepadanya : Duduklah kamu. Kepadanya (mayat) memperlihatkan matahari yang sudah mula terbenam, lalu malaikat bertanya kepada mayat itu : Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya? Maka berkata mayat itu : Tinggalkan aku sebentar, aku hendak sembahyang. Maka berkata malaikat : Sesungguhnya engkau akan mengerjakan solat (boleh saja solat) tetapi jawab dahulu apa yang kami tanya ini. Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepada nya? Maka berkata mayat itu: Laki-laki itu ialah Nabi Muhammad S.A.W dan aku naik saksi bahawa nabi Muhammad saw itu ialah pesuruh Allah yang membawa kebenaran daripada Allah Subhanahu Wata'ala. Maka malaikat berkata kepada mayat itu : Demikianlah kamu dihidupkan dan begitu juga kamu dimatikan dan dengan demikian juga kamu dibangkitkan semula di akhirat insya'Allah. Kemudian dibuka baginya satu pintu syurga, maka dikata padanya itulah tempat kamu dan itulah janji Allah bagi kamu dan kamu akan berada di dalamnya. Maka bertambahlah gembira mayat itu. Kemudian dilapangkan kuburnya seluas 70 hasta dan disinari cahaya baginya'.


Sila war-warkan tawaran jawatan kosong ini kepada semua sahabat.

**artikel ini dipost ketika satu jenazah dlm prjalanan untk di tnm(di kg ku brdktn dgn rmh ku tp bkn contoh y dlm gmbr itu)..semoga dy dicucuri rhmat dan diampuni sgla dosanya oleh ALLAH...ameen~~alfatihah...


Wallahu-a'lam. Semoga berjaya dalam temuduga ini.

Tuesday, May 19, 2009

heyy..percayala firasat aku..huhu

salam kpd sume pmbc y setia..trimas krn sudi mbaca blog sy..hmm..skrg musim xm smpt ag nk naip2 nih..hehe..biasolah..ai ni xm madah insyak ngan EA..slalu je suke wt keje last minute..eish,ape plk last minute bkn ke dah study mende ni tiap2 mgu??xkn last minute lak??mestila early minute..huhuhuhu....g skolah pg td br nak berjinak2 ngan insyak...krna terasyik sgt duk tkn EA smpai teringt EA dlu xm..pdhal insyak lu...nsb baek la kwn ingtkan...cpt2 amik nota2 insyak..baca n cuba hfl isi.(1 maudu3 je y aku hafal..y len tgk2 jer,,he..he.he...) camni la klu bdk malas..ngee~alhamdulillah msk ler jgk dlm otak ni.."berdasarkan firasat saya,man jadda wajada mesti masuk.."ade member bls "heh,,jolo la tu..."..aiihh,ejek ambo lak..xpo2 la...nvm..xkesah pon...tup2..msk dwn...ape tjadi????adkh sy terjelepok ke lantai krna nk cari tmpt duduk tu jauh sgt??adkh sy menjerit melihat soklan2 insyak sbb xleh jwb krn xmhafal??adkh sy bwk nota msk ke dlm???owh..TIDAK2....sumenye mmg slh..nk tau ape dah jd??hehe..........msk je dlm dewan,,ble bkk mmg blur lar tgk keenam2 soklan..otak mmg jem ag ms tu..ble duk dlm 5mnt br tng...cube tgk kali ke dua...yes!!alhamdulillah,,,firasat aku betollllll...huhuh...xsangka masin jgk mulut ni..mungkin sbb makan ikan kering smlam..hihihi...Allah tlg aku wlaupon hfl gtu2 je last minute..dy suh wat insyak ttg cara2 utk menjadi seorang y bjaya dgn cemerlang..alhamdulillah blh wat msk isi2 penting skali ngan isi ubi y tlh dhfl tadi ke dlm insyak tuh..hehe..ble siap je jwb kedua dua soklan tu,,ust dtg rondala..huhu..dy dah jln melepasi saya tp sy tau matanye melirik ke arah kertas jwpn sy,,adessss~~ust undur semula..."blh jwb dop??"ust tanye.."aaa,,,xtahu la.."sy bls.."ni kak blh jwb ni...ok doh tu.."...(nmpk je pnjg tp mengarut je byk nih ust,,huhu....) tersengih je la kite ni.huhu..mmg blh jwb isi bernas ke x tu xtau la..btl ke x tu xtau la..tawakkaltu 3lallah...takdir la ni..

well,,,bg y de imtihan..slmt maju jaya!!bittaufiq wannajah!!ameen~

Friday, May 15, 2009

mAafkan Daku...

aduh,
rasa bersalah menerjah diri,
kenapa aku rasa malas,
sedangkan ibuku makan nasi hanye berminumkan air sejuk,
wlupon ade lg sdikit air teh di dalam jug,
ye sedia maklum ibu aku tdk suka y begitu,
aku rasa bersalah...berdosa...
lalu aku bertanya pada ibuku,
"nak air teh ke?",
ibuku menjawab "x,xpe..ibu minum air sejuk je,tp klu nak bancuh teh pon blh jgk",
"malas bancuh ibu,hehe.."
ermm..
bila aku on9 ym,
aku terbaca msg y memberku bg,
ianya ttg BERBAKTILAH KEPADA IBU BAPA SELAGI MEREKA MASIH ADA,,,
hatiku sgt2 rasa pilu dan sedih,
lalu aku terus rebus air...

***pengajaran=>>walau seletih mane pon kite,igtlah bahwa ibu dan bapa kite lagi letih klu nak dibandingkan dgn kita.....jadi sentiasalah muhasabah diri...dan..taatilah mereka...

---@@ibu aku menyayangi mu teramat sgt...tegurlah aku andai aku tersilap..terima kasih ibu krna mengandungkan aku..insyA..akan aku perbaiki diriku y lemah ini..!!

Thursday, May 14, 2009

huhu....

aku hanye mampu menge...lu...h...."huhu"....so3bah sgh bha xm add math td..huhu..xpasal2 krtas jd mangsa mlpaskan kemarahan aku..hihihi...abis terkoyak bercebis-cebis2..ngeee~~de lg 2 mgu xm..hmm..hrp2 y akn dtg ni blh buat dgn baik..ameen3~nak merapu pon perlu bernas...cam beras bernas tu..br lerrr kenyang perot ni..apsl rase slow je fiil aku nirrhh...internet pon slow..pe kessss...xsukenyeeeeehhh..psl satu mslh ni hbis terbantut..nk buat tu nk buat ni jd terbatal scara automatik...pastu amek bantal g tdo terus..he..he....dah nk stop dah..saya sudah lethisSss....t lenkali lak..byk ag cite nk di post,,,,tunggu2,,,,

Wednesday, May 6, 2009

Nyepa[mEnyebOk]

mensaje-saje nk catat nih..nk menyemakkan lagi blog...hehe...

waaaaaaaaaaaa...sememangnye announcement psl "semua guru dikehendaki pergi ke bilik wawasan untuk mengadakan mesyuarat" sgt2 n amat2 menghepikan semua plajar...pelajar mane xgembira ble cgu xleh msk kls utk ngajar??yew smestinye majoriti ucapakan Alhamdulillah...haha..termasuk saya..[isk3...bertuahnye..hihi]...

ble dah keadaan camtu mulala 'semut2' ni sume nk g merayap...ade y nk g jenjalan dr kelas ke kelas bertujuan cari gu n untuk bukak kelab bual..hehe.....macam tu lah keadaan dan sedikit sifat pelajar kat sekolah..ala biase la tu..he..he..he...

ehemmm2.....ingat senang2 je ke duk saje tanpa ade keje ble cgu xdop tu??ye smestinya xde..huhu..sape kata xdop??adola..."perhatian kpd sume naqibat sila jlnkan tugas anda..jln kan ADDHOC COMITTEE!"ha...kan dah kate ade keje..tgk dah bg announcement tuh...alright!!inilah masenye untuk saya menyebok same jd kak naqibat...ngeh3...dah memang hobi nak wat canne..jgn jelezzzzz....lalu pergi la saya ngan 2 orang kawan y merupakan kak naqibat y asli n sorg kwn lagi merupakan kak naqibat y palsu including meeeeee...hehe...

kemudian..jalannn terus dan jln n belok2 sampai la ke destinasi iaitu kelas adeq f1 ummu salamah...aii,,,adeq2 kelas ni memang kjsame arr...kitorang suh wat mende tuh mende nih sume dy patuh...oh beshnye..bgus btol mereka..ni saya suke ni nak menyebok lagi lenkali..hehe...

mula2 naqibah asli suh sorang g cite kat depan..sume pakat la dgr member skls brcerita...baca qur'an sesama...pastu...bc ayt kursi3x..haihh...dah mmg xtau sgt nk wat pe lagi..saya cadangkan kat naqibah tu watla nasyid..best gak...awlnye dy xnk wat,,,pastu wat jgk...hehe..tgk cdgn naqibah palsu ni jgk y dy ikot...he...he..he...

tubikla 5 org adeq y sudi nasyid kat dpn ni dgn malu2 nye...kitorang nasyid ler sesama juz for fun! n blh amek istinbath drpd lgu tu..kitorang nasyid lagu sebuah pertemuan-UNIC...dah lame saya xdgr lagu nih..beshhhh!!sesudah itu..."hemmm boleh wat album doh la adeq,,album pljr F1 UM...ko guane??"popular la ckit ag..heheheheh..aiii,,nampoknyo kak naqibah kito duk tulis namo tu mizah.."bakpo nok tubuh kumpulan doh ko nafisah??"mizah tanye..oppss..org tgh bz bizan tuh..manela sempat nk jawab pertanyaan tu..huhu..


"kak la pulop nyanyi,nok dgr nih.."..."aih xse la adeq soro kak xsedap,t k uje lepah ni,dohla tgh mendung tuh....huhu...soro adeq sedap ag..adeq nyanyi ler lagi...hehe(ngan malu2 saya jwb tp lagak selamber..huhu)"...cam ade bakat gak~~he..he..he...pastu kitorang zikir la plk...sonok tul klu sumenye wat same2...eheh..klu aku igt aku kuatkan ckit suara,,klu xingt slow2 sudoh ler wat malu jakkk..huhuhuh...xaci arr adeq2 tu tgk kertas...saya tgk dinding je...uhuhuhuhuhu....

bile dah xtau nak wat pe...seru la adeq2 kito ni wt persiapan nak solat zohor berjamaah...."baiiii kak"...."k terima kasih,assalamualaikum(t kito buat show nasyid ag deh...hihihi)..."

alammakkk...igtkan nak pendek jer,,rupe2 nye pjg jgk y terkeluar...huhu..baca je lah sape y sudi..

Sunday, May 3, 2009

SwiNe Flu

uhuhu...sejak akhir2 ini byk kita dgr hal swine flu melalui media massa spt news,berita terkini terlama,radio n lagii2..berdsrkan kajian didapati bhwa wabak ini bermula drpd mexico dan strusnye kian menular melalui manusia ke manusia hampir ke seluruh negara.

antaranya negara2 y berstatus maju seperti amerika,israel(haha padan mukew jht sgt kat kita),jerman,britain,new zealand,andalus, dan kanada.fewwhhh...dangerous btOl wabak ni..bahaya2..tkotku..3sa xkan kene kat malaysia ni..Andaian kemungkinan selesema babi mampu melenyapkan manusia dilontarkan seorang pakar wabak selesema global yang terkenal dari Universiti Minnesota, Amerika, Michael Osterholm.

mcm2 flu ade..selsema biase,bird flu xabih ag dah msk flu bru..ape kjadahnye..nsb baik la xde ag flu kucing meoww2..ka tdk..ssh aku..xmena2 jangkit kat aku..aku bg warning slalu ah cat flu meoww2 xdbenarkan wjd kat dunia nih..ckup la 3 jenis flu tuh...alhmdulillah hanye flu biase2 je y aku slau kene tiap2 thn..tp thn ni 3x ganda aku kene..huhu..teruk tul lah..dah la br je sembuh,xdang sbulan kene lak..siksa lerr..but nvm..bukankah hamba y slalu kne ujian tu dsyangi oleh Allah???heheh.....

Raef -Peace and Blessing