-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta kedua-dua ibu bapa ku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta kaum kerabatku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta guru-guru ku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta sahabat-sahabatku terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cinta umat Islam terhadapMu-
-Ya Tuhanku, perdalamkanlah cintaku kepadaMu-
<3<3<3
-ISLAMKANLAH JIWAKU-

~AAMEEN..AAMEEN..AAMEEN..~

Thursday, April 30, 2009

MId y3ar XM dAh hAmpIr !i!i







adesss...byk ag xngapa.soksoba2.heroin xgaduh..huhu..hisy!!mne blh gtu..nk brjaya msti kena gaduh(terburu-buru) untk prepair for xm..kan kemarin bru kak nik nor madihah bg ceramah..lame plop tu...kate nk jd cm dy..msti usha..kmudian tawakkal m'atasi usaha..

x lame ag dah ms itu nk tiba..blh kire sminggu ag..hmm..haroa kak madihah mjdi sorg muslimah y disegani msyrkt di slurh dunia sbgai tokoh wanita Islam,,.t bln 9 dy nk g jordan..beshhnye!!marvelous...dy tlh buktikan bhwa kemiskinan bkn alsn untk menuju kejayaan...

y sy ni duk kat umh selesa tp xusha..ape raa...huhu..nk berubah dah ni..ngisaf2..moga2 brkekalan keinsfn ini..

bile rs dah jemu duk ngadap buku,bile rase dah jemu duk ngapa(hafal)smpai sexy suara2 stiap pagi petang siang malam mula la nk memberontak..balas dendam dgn m'buat perkara y disukai..hihi..dont woly be epy xmemudoratkan kesihtn dr segi mental dan fizikal..

tp ms itu dah byk terbuang..bak kata org ms itu emas besi tembaga..nway alhamdulillah bknnye ms lapang tu sy isi 100% dgn benda y xbfaedah..ade jgk y bermanfaat..

chit chat ngn member2 slg share xperience..best gak..open-minded ape..duk ceroboh blog orang..bgs betol cr diorang bercerita..mcm2 ada..kelakar,selamber,dan mcm2 ag tp y pasti berfaedah utk sy..terima kasih kpd kengkawan blogger skalian...

well,doakan saya agr sntiasa mumtaz dlm xm..moga2 ilmu y dipelajari diberkatiNya..ameen~~

sesungguhnya kita perlu berniat bhwa mcari ilmu kerana Allah bkn smata2 untk menghadapi xm..

wlaupon mumtaz skali pon xbmakna org itu cerdik,wlaupon gagal xbermakna org itu bodoh..y penting ilmu y ade pd dri kita ini..mungkin dy y gagal dlm xm punya kemahiran melalui lisan.

jd kita xblh rse give up..ye sy akui sy pernah mhadapi situasi itu..namun sy ttp berusaha tp dah xblh mumtaz nk wt canne..redho jo la..mgkn ade hikmah di sbalik semua ini.

"sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang mudah putus asa".walaubgaimanapon kita perlu lwn,lawan dan lawan...bknkah kita bljr dr kesilapan??

Monday, April 20, 2009

KebijAksaNaan Imam Abu HaNifah





Terdapat banyak cerita tentang kehebatan Imam Abu Hanifah yang berjaya berdebat dengan golongan kafir dan sesat. Antaranya ialah cerita perdebatan beliau ketika umurnya masih muda.


Ceritanya begini: Seorang Dahri atau Mulhid (atheis) telah menemui Sheikh Hammad iaitu guru Imam Abu Hanifah. Sebelum itu, dia telah mencabar para ulama’ berdebat dengan mengatakan:

"Kalian mengatakan Allah itu wujud tanpa ada tempat, sedangkan setiap yang wujud mesti mempunyai tempat".

Ramai ulama telah kalah berdebat, kemudian si Dahri ini bertanya kepada orang ramai:
"Masih adakah ulama di kalangan kamu yang mampu berdepat denganku?"

Mereka menjawab: "Ada, beliau bernama Sheikh Hammad".

Si Dahri pun mohon Khalifah agar perintahkan Sheikh Hammad untuk berhujah dengannya. Khalifah memperkenankan permintaan Si Dahri dan memerintahkan Sheikh Hammad dengan diberi tangguh hingga keesokan harinya. Pada pagi esok, Imam Abu Hanifah yang masih kecil telah mendapati gurunya itu berada dalam keadaan dukacita. Beliau pun bertanyakan sebabnya. Gurunya menjawab:
"Aku telah dipanggil oleh Khalifah untuk berdebat dengan si Dahri dalam perhimpunan para ulama. Semalam aku juga telah bermimpi sesuatu yang buruk".

Imam Abu Hanifah: "Apa yang Tuan Guru mimpikan?"

Sheikh Hammad: "Aku bermimpi melihat sebuah dusun yang sangat luas yang terhias. Terdapat sepohon pokok kayu yang berbuah. Kemudian, muncul seekor babi dari suatu penjuru kampung dan memakan buah-buah pohon tersebut sehingga habis dedaun dan buah-buah tersebut. Hanya tinggal batang kayu sahaja. Kemudian, muncul pula seekor harimau daripada umbi pohon tersebut lalu terus menerkam babi itu dan membunuhnya. "

Imam Abu Hanifah: "Allah Taala telah mengajarkan saya ilmu ta'bir mimpi. Saya mendapati mimpi ini baik bagi kita dan buruk bagi musuh kita. Jika Tuan Guru izinkan, bolehlah saya ta'birkannya. "

Sheikh Hammad: "Ta'birkanlah wahai Nu'man" (nama sebenar Imam Abu Hanifah).
Imam Abu Hanifah: "Dusun luas yang terhias itu adalah agama Islam. Pohon kayu yang berbuah itu ialah para ulama. Batang kayu yang tertinggal itu ialah Tuan Guru sendiri. Babi yang muncul itu ialah si Dahri, manakala harimau itu yang membunuh babi tersebut ialah saya sendiri. Berangkatlah, saya akan turut menemani Tuan Guru. Dengan berkat hemat Tuan Guru dan berkat hadrat Tuan Guru, saya akan patahkan hujahnya."

Sheikh Hammad bergembira dengan kata-kata Imam Abu Hanifah itu, lalu bertolak bersama ke Masjid Jami'. Kemudian, Khalifah tiba di samping orang ramai telah berhimpun di sana. Si Dahri datang dan terus naik ke mimbar serta bertanya:
"Siapakah di kalangan kamu yang akan menjawab soalan-soalanku? "

Imam Abu Hanifah menjawab: "Nyatakan saja soalan kamu, orang yang tahu akan menjawabnya. "

Si Dahri: "Siapakah engkau ini, wahai budak? Engkau bercakap denganku sedangkan orang-orang yang ada kemegahan, orang tua, berserban besar, berpakaian labuh dan berlengan baju yang luas tidak mampu berdebat denganku. Inikan pula kamu yang masih kecil, masih mentah dan hina."

Imam Abu Hanifah: "Allah Taala tidak memberikan ketinggian dan kebesaran kepada orang yang berserban besar, berpakaian penuh kemegahan dan berlengan baju yang luas, tetapi Allah memberi kepada para ulama seperti firman-Nya, bermaksud:

Dan (Allah memberikan kepada) orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan
beberapa darjat. Surah Al-Mujadalah (58) : 11

Si Dahri: "Engkaukah yang akan menjawab soalan-soalanku? "
Imam Abu Hanifah: "Aku akan menjawab dengan taufiq Allah."
Si Dahri pun mula bertanya: "Adakah Allah itu wujud?"
Imam Abu Hanifah: "Ya."
Si Dahri: "Di mana?"
Imam Abu Hanifah: "Allah tidak bertempat."
Si Dahri: "Bagaimana mungkin Dia wujud tapi tidak bertempat?"
Imam Abu Hanifah: "Dalilnya ada pada diri anda."
Si Dahri: "Mana dia?"
Imam Abu Hanifah: "Bukankah kamu mempunyai nyawa?"
Si Dahri: "Memang."

Imam Abu Hanifah: "Di manakah tempat nyawa atau roh kamu itu? Di kepala kamukah? Atau di perut kamu? Atau di kaki kamu?"
Si Dahri tercengang-cengang tidak tahu jawab. Kemudian Imam Abu Hanifah menyebutkan pula tentang air dengan mengatakan:
"Bukankah air susu itu mempunyai lemaknya?"
Si Dahri: "Ya."
Imam Abu Hanifah: "Di manakah terletaknya lemak itu di dalam susu? Adakah di sebelah atas atau di sebelah bawah?"
Sekali lagi Si Dahri tidak dapat menjawab. Imam Abu Hanifah menambah: "Sebagaimana roh juga tidak bertempat di dalam tubuh, lemak tidak bertempat di dalam susu, maka Allah juga tidak bertempat di alam buana ini."
Si Dahri menyoal lagi: "Apa yang ada sebelum Allah dan apa yang ada selepas-Nya? "
Imam Abu Hanifah: "Tiada sesuatu sebelum Allah dan tiada sesiapa selepas-Nya. "
Si Dahri: "Bagaimana dapat memahami tiada sesuatu yang mendahului yang wujud dan tiada sesuatu selepasnya?"
Imam Abu Hanifah: "Buktinya ada pada anggota badanmu."
Si Dahri: "Apa dia?"
Imam Abu Hanifah: "Tiada sesuatu pun yang mendahului ibu jari tanganmu. Dan tiada sesuatu pun yang ada selepas jari kelingkingmu. (penulis: logik ini sangat tinggi, barangkali orang awam macam kita tidak memahaminya, wAllahua'lam) Begitu jugalah dengan Allah Taala. Tiada sesuatu sebelum-Nya dan tiada sesuatu selepas-Nya. "

Si Dahri: "Ada satu lagi soalan yang ingin aku tanyakan."
Imam Abu Hanifah: "Kemukakanlah, Insya Allah aku akan menjawabnya. "
Si Dahri: "Apakah yang dilakukan oleh Allah sekarang?"
Imam Abu Hanifah: "Cara engkau tidak betul. Sepatutnya orang yang menjawab mesti berada di mimbar dan orang yang bertanya berada di bawah. Aku akan menjawab jika aku berada di mimbar dan engkau pula di bawah."
Si Dahri pun turun, Imam Abu Hanifah pula di mimbar. Setelah beliau duduk, si Dahri itu pun bertanyakan soalan tadi.
Imam Abu Hanifah menjawab: "Inilah yang Allah Taala lakukan sekarang. Dia menggugurkan yang batil seperti kamu dari atas ke bawah dan menaikkan yang benar seperti aku dari bawah ke atas."
Si Dahri rasa tertewas dan hujahnya dipatahkan.

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Sunday, April 12, 2009

Ikhtibaaruttaqimi salasah

Photobucketfuhhh.....lega..nasib baek blh jwb jgk soklan sirah tadi...smlm tgk ai ni ade kls tambahan tarikh Islam..g skolah tgk dak2 ni duk hafal madah sirah..ape hal ni??ai ni mne xm...cbe tanya kwn..dy ckp xm..huhu...terkezzuuut!!!Photobucketlemah jantung hati kejap...uhuhu...terokla cmne ni si xhfl lagi...tu la memandai je jeling2 sirah tu...ingt x de xm ke wlopon kls tambahn??!!ape raaaaaa....bla tau tuh terus hafal..Photobucketdgn loghatnye(tergesa-gesa)...mcm2 ade cara hfl,,slow,,laju mcm jet soyuz nk melepas ke angkasa ngan syeikh muszaffar syukor pon ade...hehe...untung aje ade cgu yang xmsk ngajar..hehe..top..top..top...bunyi tpk kst cgu msk kls..terus je msk,,sume kene leter...Photobucketsume tertunduk-tunduk..Photobuckettba2 sy pon bersuara,,"aa..cgu jgnla puji saya..sy malu...he..he..he.."isk!!ape bdak nih..pemalas btol..cgu xmsk terus je ckp alhamdulillah..ape kejadahnye..mcm ni la bdk zmn skrg..nah amik niiii!!Photobucketadeiiihhhhh...xsakit2!Photobucket!sedapla cgu..bg skali lagi...eh2 bdk nih pelik sungguh...mne ade pelik cgu..ade ke nampak muka saya cam orang pelik??sy mcm cgu gak..ade mata ade hidung ade telinga dan yang swaktu dgnnye...ala cgu sy wat benda y berfaedah gak wlopon cgu xmsk..bktinye tgk ni sy tgh hfl sirah ni cgu...ha..pandaila..rajin la duk hafal tu klu bkn ade xm ptg ni kan??errr.....Photobucketheheheheheh...btol3...lgipom cgu,,bak kate cgu bknkah klu cgu tegur ataupon bg denda bmakna cgu sayangPhotobucket kat pelajar??erk...a'ah btol jgk..patutla awk ckp xskt..hbs tu nk lagi ker??errmmm...xse doh cgu...sakit sebenarnyo cgu..huhuhuhu...sajo jah gurau nga cgu...(meskipon dri ini skt wlpom d denda...huhuk..adeiihhh...Photobucketpedis2,,)...Owww....cgu xsangka dgn awk ni buat cgu terharu je...huhu...Photobucket


*cerita di ats adlh rekaan smata-mata(bermula dari=top..top...top...bunyi.......)
*stress untk SI dah abis..Photobucketskrg NS plop untk esOp...Photobucket

Sunday, April 5, 2009

Bukti kebenaran Al Quran.

Assalamualaikum. ..
> > > > > > >
> > > > > > > Mesti saudara terkejutkan.. walaubagaimanapun baca dulu dan nilaikannya kemudian... Allah sahaja yang maha mengetahui kebenarannya. Bukti
> > > > > > > kebenaran Al Quran. Fenomena ini telah disebut di dalam Al-Quran 1400 tahun dahulu dan 1999/2000 tahun gambar itu diambil oleh NASA.
> > > > > > >
> > > > > > > a) Mengikut hadith umat Rasulullah akan hidup selama 1500 tahun... sekarang sudah 1439 =426 + 13 tahun hijrah.... daripada ini kita ketahui kita akan bertahan dalam masa 61 tahun lagi.. Jikalau ini benar, bumi akan kiamat pada tahun 2066
> > > > > > >
> > > > > > > b) Saintis telah menjumpai sebuah planet yang lebih kecil daripada bumi yang menghala ke bumi.. Ia telah dianggarkan bahawa planet itu akan melanggar bumi pada tahun 2014. Amerika akan cuba untuk menukarkan orbitnya dengan menembaknya dengan sebuah roket... Dan saintis juga telah menjumpai sebuah planet yang juga akan menghentam bumi... Ia dianggarkan akan melanggar bumi dalam masa 60 tahun lagi.. Dan planet ini lebih besar daripada bumi... Jikalau ini benar, dunia akan musnah pada tahun 2065....
> > > > > > >
> > > > > > > c) Dan dikatakan kuasa Israel akan mencapai puncaknya pada tahun 2007... Dan kuasanya akan jatuh semula dalam 14 tahun, iaitu tahun 2022, disebabkan oleh penurunan semula Nabi Isa... . Dan hadith mengatakan bahawa Nabi Isa hanya akan hidup selama 40 tahun dan dunia akan kiamat pada hari Nabi Isa wafat.. Jikalau ini benar dunia akan kiamat pada tahun 2062..... Dianggarkan Bumi Akan Kiamat Antara Tahun 2062-2066 Wallahu'alam. ..
> > > > > > >
> > > > > > > Semua ini telah dikaji... Dan yang dipercayai paling tepat ialah hadith yang mengatakan bahawa umat Rasulullah akan bertahan selama 1500 tahun... Kita telah berada di bumi ini selama 1439 tahun... Cubalah anda kirakan sendiri...
> > > > > > >
> > > > > > > Beribadatlah wahai umat Islam sekalian.... Ini adalah antara berpuluh-puluh artikel di internet yang seperti ini. Dan jangan tunggu artikel seperti ini dikeluarkan baru kita nak buat amal. Benda ni dah diajar sejak kita kecil lagi. Kiamat pasti tiba. Hanya orang yang leka dengan dunia sahaja yang akan rugi. berhibur tidak salah tapi jangan lupa apa yang disuruh oleh Allah. Patuhi suruhan Allah dan tinggalkan yang mungkar dan anda jangan risaulah.. aman dunia akhirat..sama- sama kita doakan kesejahteraan untuk semua umat Islam.
> > > > > > >
> > > > > > > P/s : mmmm kalau rajin sampaikan la kepada kawan-kawan korang erk.. sian kawan-kawan anda kalau tak tau ni...

Wednesday, April 1, 2009

PonDan...

Shannon is a tomboy Pictures, Images and Photos


salam kpd smua para pengunjung dan shbt2 sperjuangan skalian..sdh lame rasenye sy xctt sesuatu dlm blog sy ni..hr ini sy nk kongsikan sesuatu y serius bersame...sy jg memberanikan dri sy hr ini utk mnulis sndiri ape y sy rse dan ape y sy nk luahkan dr isi hati sy sendiri..sy xnk jd spt ape y us.Ubaidillah ckp dlm mjlh Rionye iaitu seorang pelajar agamawan tkt untk menonjolkn dri dan mberi cdgn kpd umum untk perkara kebaikan..sy xnk Islam dkatakan lemah krn ummatnye tkt untk bersuara ttg kbnrn...sesungguhnye hanya rasulullah lah sbaik2 insan y perlu dicontohi...Alhamdulillah..sy bsyukur krn dlhrkan scra semula jadi sbagai ummat Islam..dan kata2 us itu menaikkan lg smgt sy untk mnulis wlpun mjd seorang penulis itu bkn cita2 sy..

nk tau ape tu??tp tlbih dhulu sy nk tanya pra shbt..serius ni...serius~serius~serius...mmg serius soklan niiii...kamu sihat???ok lah berbalik kpd ape y nk d ceritakan..ade satu al-kisah...

Pd suatu mlm..sy terserempak dgn seorang pondan bersama kkshnye..pondan itu mknenye same dengn lelaki brbh mnjd perempuan atau perangai dan perbuatannye spt pompuan..y sy jmpe ni bpkaian llk..y ni elok lg klu nk dbndingkn dgn y brpkaian cm pompuan..

Pd pandangan saya la,kebanyakan y sy jumpa byk pondan y bwjh hensem2..kan syg tu...dr ctulah timbulnye bbrpa persoalan....amtlah sy kesal dan sedes2 d cni cmne llk blh btkr mjd permpuan??dan llk y jd kksh pondan tu apsl xusaha memimpin pondan tu berbalik ke jantina y asal??ssungguhnye Nabi SAW xmengaku ummat kpd sesiapa y btkr jantina...tp cmne diorang slt erk??ble dah btkr kpd pompuan,nme pon btkr..inilah antara gejala sosial y byk blaku skrg ini...ni br kat kelantan..xtgk lg kat kl...kat sne lg la teruk..terutamanya kat klb2 mlm..

Inilah tandanye kiamat sdh dkt..tp setau sy la,,cm best jgk brkwn dgn pondan ni erk..diorang friendly..xjht..tp bg syla kan lbh bgs diorang mjd LELAKI SEJATI..anime icon 2 - tsubasa Pictures, Images and Photosy mne suatu hr nnt akn mjd ketua kpd sgala perkara y mmbabitkan perlantikan ktua cthnye ketua kluarga,negara,dan byk lgi..terkecualilah ktua wnta UMNO tu..hehe..xkn nk kne jd gak kut..so,cmne nk bendung mslh y smkn berleluasa ini??jd same2 lah kite pkr2 kan...

SmOga niat baik kte smua ini dberkati dan dirahmati Allah y maha bjksana lg maha mengetahui...n mUdah-mudahan jgk pondan ni terbukak htinye dan dberi petunjuk oleh Allah agr kmbli kpd asl..

jd lah llki sjati whai pondan..
sesungguhnye drimu amt dihargai..
drimu dsyangi..
jd jgn dikau merasa rugi untk menjadi seorang llaki sjati...
krn ini jgk adlh untk kebaikanmu sndiri...
agar dpt diakui oleh rasulullah sbagai umatnye..
brubahla drimu krn Allah..

Dan xlupa jgk kpd si pengkid...kesimpulannye..jdlah dri kite sndiri..jgn kite ubah kjadian Allah..smOga b'jaya!caiyok2!!bak kata pepatah "nk seribu daya xnk seribu dalih.."

****AmEEn...yA roBbal alamin...wallahua'lam wassalam....Photobucket

Raef -Peace and Blessing